Wednesday, September 12

Kejutan budaya ke aku ni?

 Kalau suka, jumpalah ibu bapa. Sayangnya, tiada yang berani, tanda tak bersedia. Kalau tak bersedia, kenapa nak bercinta? Bukankah itu pintu zina semata-mata? Nauzubillah. Aku berazam membangkitkan mereka daripada kelalaian fitnah wanita di akhir zaman dengan sebuah prinsip dan ketegasan.” (Fatimah Syarha, Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul)


Terkejutkah aku pada kehidupan di universiti? Tapi bagi kes aku ni bukan kejutan budaya seperti bebudak lain. Kejutan aku ni dalam hal pembelajaran. Yep, aku still lagi takleh nak adapt dengan situasi pembelajaran kat sini..huhu. Dah la hanya ada lecture and practical class je. 

Okey, kalo lecturer yang garang tu aku dah biasa tapi aku tak leh nak adapt time practical class! Dah la 3 makmal di gabungkan dalam jadi 1 makmal consist of the all of student in that lecture.For example practical class of anatomy and histology. All of the student from anatomy's lecture sit in the same laboratory. Dalam bm nye budak-budak kuliah anatomy aku consist of 6 courses akan melakukan praktikal dalam 1 makmal (gabungan 3 makmal). Lecturer aku duk kat depan. Aku yang duk kat belakang hanya boleh tengok lecturer melalui tv. yes TV only! * okey ni kan apex univesity, aku tak biasa lagi =_=" * 

Semalam kitorang diajar mengunakan light mikroskop. Mula-mula ni praktikal yang simple je. Lecturer siap tunjuk specimen yang ditengoknye kat mikroskop tu melalui tv tu. Part tu best la sebab aku boleh nampak apa yang lecturer aku tengok kat dalam mikroskop tu. Hehe. Time praktikal untuk student plak lecturer aku siap warning suh berhati-hati dengan specimen tu . Dia kata 1 slide tu berharga RM2500+ ? Aku pun rasa macam percaya pula. huhu

Okey, semalam gak aku baru je pi ambik notes from my buddy *2nd year student* . Aku tumpang terkejut tengok nota tu. Ni baru nota Structure and Function a.k.a anatomy for semester 1 !!!! erk,ni ka aku kena study untuk sem ni? Nota ni belum masuk dengan nota biochem, physiology dan health informatic *ni baru subjek teras* . Redha jelah. Pilih sangat kos yang ada bio. *amik kau!*

*notes for anatomy only~ *

Okey, thats all for today update. huhu. Bye dearest!

Nota kaki : So kepada orang diluar sana yang anggap kos nursing ni senang , jangan pandang rendah kepada kami ea. Kitorang pun sama hebat dengan budak medic. Belajar lebih kurang je. Ko ada?haha..opss sori~

: : SALAM 1 BLOGGER : :


..Try to SPREAD the love.. ^_^

5 comments:

Likjj said...

Haziq Haziq~ XD

Anonymous said...

Melalui TV?Wah,dasyatnya..
btw,amik course ape ye?
jemput singgah beri pndapat di blog fira ya?Terima kasih banyak2^^

Unknown said...

@evelee : what?ap kaitan haziq dgn ni?haha

@zafirah : yup, nursing

Likjj said...

Haziq Haziq XD

Unknown said...

@evelee : xyah la sebut2 nme dy...xde gne nye..huhu...enth2 dy dh ad gf lain :P

My Blog's Birthday

Daisypath Anniversary tickers