Tuesday, July 23

Al-Fatihah : Kematian itu suatu Kepastian

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ  
“Katakanlah, “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (QS Al-Jumu’ah 8)
Baru je balik dari pengebumian Tok sedara aku..huhu...(kebumi tangah hari tadi lagi)
Sekembalinya dari majlis pengebumian itu, banyak perkara yang aku telah pelajari dan aku rasa semua orang sedia maklum. Pasal tanggungjawab anak-anak, cara menguruskan jenazah dan banyak lagi. 

Kali ini aku begitu tertarik melihat kekuatan cinta antara tok saudara laki dan perempuan aku tu. Kalau boleh aku pun nak laki macam dia. Sebelum tok sedara aku (perempuan) sakit, tok sedara (laki) sentiasa menjaga kebajikan isterinya. Dia sentiasa menurut kehendak isterinya walau dengan cara sekali pun dan dia memang begitu sabar layan kerenah isterinya.

Aku terharu melihat mereka bersama buat kali terakhir tadi. Tok sedara laki aku tu still nak jadi imam buat isterinya untuk terakhir kalinya. Dia sendiri menjadi imam ketika solat jenazah isterinya. Bagus betul lah. Dan yang paling terharu sekali ketika diperkuburan, aku terasa sebak didada apabila tok sedara laki aku itu sendiri yang menbacakan talkin kepada isterinya..wuhuhu, nak nangis ke kat situ tapi aku control sikit la. Tapi air mata aku jatuh jugak apabila mendengar ayat terakhir talkin itu, ayat dia lebih kurang mengucapkan selamat tinggal dan selamat berpisah dari dunia ini. huhu. Aku tak boleh bayangkan persaan tok sedara laki aku time tu.

Lepas pengebumian tu, balik-balik je rumah, tok sedara aku tu terus je senyap. Hanya bibir yang melemparkan senyuman. hermmm. Macam manalah dia akan hidup sendirian tanpa isteri disisi. Anak-anaknya juga tinggal berjauhan darinya.

Hermm, aku harap roh tok sedara perempuan aku tu tenang alam sana dan semoga Allah mencucuri rahmat keatasnya. [AL-FATIHAH]

..Try to SPREAD the love.. ^_^

No comments:

My Blog's Birthday

Daisypath Anniversary tickers